Menu

De metro van Beijing

De metro van Beijing is de snelste manier om je door een groot deel van Beijing te verplaatsen en verkeersopstoppingen te vermijden. Er zijn (november 2017) 18 metrolijnen en 1 airport express lijn in gebruik. Deze lijnen verbinden haltes in het centrum, zoals Het Plein van de Hemelse Vrede, Qianmen en het treinstation, met de haltes buiten het centrum van Beijing en met de internationale luchthaven van Beijing.

Chinees: 北京地铁 / Běijīng dìtiě Engels:Beijing Subway

Kaart van de metro

Aan de muur in de metrostations en uiteraard in de treinen zelf zijn overal plattegronden van de metro te vinden. De meest actuele kaart van de metro kun je hier vinden op deze website

Apps voor de Metro van Beijing

Als je altijd op de hoogte wilt zijn van de meeste actuele informatie over vertrektijden en nieuwe metrolijnen dan is een app op je smartphone of tablet de beste oplossing. De explore Beijing app van exploremetro wordt niet voor niets aanbevolen door CNN en Lonely planet. Met deze app beschik je altijd over de meest actuele vertrektijden. En kun je makkelijk een route plannen van je hotel naar het dichtstbijzijnde metro station. Je kunt deze app downloaden in de app store en de play store

Beijing metro smart Card

De prijs voor ritje met de metro wordt bepaald aan de hand van de afstand van het traject. Voor de eerste 6km betaal je CNY3, voor de kilometers 6 tot 12 CNY4, CNY5 voor KM 12 tot 22, CNY6 voor 22 tot 32 km. Het Als je van plan bent om tijdens je verblijf in Beijing gebruik te gaan maken van het openbaar vervoer dan raden we je aan om een Transportation smart card aan te schaffen. Met deze, met onze ov-chipkaart vergelijkbare kaart, kun je reizen in de metro en de bus. Je kunt de kaart aanschaffen bij een loket op het metrostation en bij een groot aantal supermarkten

Beijing metro By Hat600Own work, GFDL, Link

Instappen

Goed, het begin van je reis met de metro, hoe gaat dat? Eerst moet je natuurlijk een metrostation vinden. Ze staan altijd aangegeven met een teken dat lijkt op een D met een bijna gesloten cirkel er omheen, vaak samen met de naam van het station. Vaak staan deze richtingwijzers tot enkele honderden meters in de omgeving van het station. Eenmaal binnen zul je eerst door de veiligheidscontrole moeten waarbij je je tas door een scanner doet. Er zijn hier ook altijd bediendes bij aanwezig.

Bij het instappen is het en beleefd en uiteindelijk een stuk sneller om eerst andere mensen uit de trein te laten stappen en daarna pas zelf binnen te gaan. Dit staat ook met richtingspijlen op de vloer aangegeven en in de spits staat er soms bij elke deur een bediende om je hier op te wijzen. Toch zijn er altijd veel Chinezen die er weinig moeite mee hebben dit te negeren en zich overal brutaal tussen door wurmen. Voor het instappen heb je op de gewone stations ongeveer 30 seconden de tijd en op de overstapstations ongeveer 45 seconden.

Uitstappen

Eenmaal in de trein zul je natuurlijk ook moeten weten wanneer je de trein moet verlaten. Vaak kan het geen kwaad van tevoren even op de kaart de stations te tellen, maar ook in de trein zelf kun je vaak naast de deur kaarten vinden. In de meeste treinen wordt bovendien boven de deur en op de schermen electronisch aangegeven op welk station je gaat aankomen en kun je ook zien wat de volgende stations zijn.

Eenmaal uit de trein vind je in het station doorgaans meerdere uitgangen om weer bovengronds te komen. Ze zijn altijd aangegeven met de letters A, B, C en D, of met minder als er minder uitgangen zijn. Als er meer uitgangen zijn, dan wordt dit vaak uitgang A1, A2, B1, B2, etc. Daarnaast wordt ook in het Chinees en Engels aangegeven in welke richting de uitgang is. Zo kun je bijvoorbeeld het volgende tegenkomen voor de uitgang ten noordwesten van het station: “A 西北口 North-west exit”. Van alle op deze website besproken bezienswaardigheden in Beijing heb ik ook de uitgang van het dichtstbijzijnde metrostation aangegeven. Mocht je overigens de verkeerde uitgang nemen is dat meestal niet zo’n probleem, maar het kan soms betekenen dat je een drukke weg moet oversteken.

Metrolijn 2 Beijing

Langs metrolijn 2 liggen een aantal bezienswaardigheden die het bezoeken waard zijn

Drukte

Iedereen die gebruik maakt van de metro in Beijing wordt er weer eens aan herinnerd dat China de meeste inwoners van alle landen ter wereld heeft. In de ondergrondse treinen kan het variëren van druk, tot heel erg druk, tot ongelooflijk waanzinnig druk. Als het gewoon druk is betekent dit dat je in de metro moet staan. Enkel in de late avonduren of als je op een beginstation instapt is de kans wat groter dat je kunt zitten. Als het heel erg druk is sta je vaak zij aan zij, stap je samen met duizenden Chinezen de treinen in en uit en stroom je samen hen door de vele ondergrondse gangen. Als het ongelooflijk waanzinnig druk is dan staan de rijen buiten tot ver voor de ingangen van het station. Binnen in het station worden alle passagiers dan door enorme gangen vol met dranghekken geleid en eenmaal op het perron zelf staan bij elke deur van de trein bediendes met witte handschoenen om de mensen letterlijk in de metro te duwen. Elke twee minuten als er weer een nieuwe trein stopt zul je denken haha! dat past NOOIT! en toch zul je zien dat de Chinezen zich gewoon naar binnen wurgen. De bediendes drukken vlak voordat de trein vertrekt de mensen die het dichtst bij de deur staan stevig aan zodat de deuren kunnen sluiten. Binnen in de trein is het sardientjes in blik, oftewel Chineesjes in de metro. Aan alle kanten zul je een Chinees stevig tegen je aangedrukt hebben. Ben je een goed uitziende vrouw, pas dan op voor Chinese handjes die je wel even willen knijpen. Ben je een man, is het zomer en heb je allemaal Chinese vrouwen in mini-rokjes tegen je aangedrukt, geniet er dan van. Overigens is er ook een voordeel als het zo druk is, want het is namelijk niet meer nodig je ergens aan vast te houden omdat je toch niet kunt omvallen.

 

metro4

In de rij voor de metro op het treinstation van Beijing op een doodnormale dag

De grootste drukte is tijdens de ochtendspits tussen 7 en 8 uur, als mensen naar hun werk gaan, en tijdens de avondspits tussen 6 en 7 uur, als ze van hun werk komen. Vooral lijnen 1 en 2 die al wat ouder zijn en minder berekend op heel erg veel passagiers kunnen dan ongelooflijk waanzinnig druk zijn. De lijnen in de buitenwijken zijn over het algemeen een stuk ruimer opgezet en zijn ook een stuk sneller.