Wuhan

high angle view of the wuhan tourism city

Wuhan is één van China’s miljoenensteden en de enige metropool in Centraal China. Desondanks is de stad onbekend bij het Nederlandse publiek. En dat is jammer, want Wuhan heeft een rijke geschiedenis, en is eenvoudig te bereiken door haar centrale ligging en goede infrastructuur.

Het huidige Wuhan is een samenvoeging van drie steden die elkaar perfect aanvullen. De voormalige vrije handelshaven Hankou is al sinds oudsher het belangrijkste handelscentrum aan de middenloop van de Yangtze. Het industriële Hanyang huisvest een aanzienlijk deel van China’s automobielindustrie, en Wuchang is het onderwijs- en innovatiecentrum van centraal China. Deze drie steden hebben een gunstige ligging aan de monding van de rivieren de Yangtze en de Han. In 1927 zijn Hankou, Hanyang en Wuchang samengevoegd tot Wuhan, en daarmee was deze nieuwe megastad in één klap zowel het commerciële, industriële en culturele centrum van centraal China.

Na de samenvoeging was Wuhan begin vorige eeuw lange tijd de tweede stad van China, na Shanghai. Door China’s openstellingsbeleid in de jaren ’80, heeft Wuhan deze positie in de loop der jaren echter verloren, maar de stad is momenteel hard bezig met een inhaalslag. Het stadsbestuur in Wuhan investeert hevig in cultuur, infrastructuur, internationalisering en toerisme.

Zo is Wuhan per vliegtuig direct bereikbaar vanaf steeds meer internationale luchthavens, waaronder Parijs, zijn de verbindingen per hoge snelheidstrein naar steden binnen China steeds beter, en is het metronetwerk in de stad in de afgelopen jaren enorm uitgebreid. Ook wordt er hard gewerkt aan het behoud van bijzonder erfgoed in het oude centrum van Hankou.

Allemaal goede redenen om Wuhan juist nu te bezoeken, omdat de stad door de huidige ontwikkelingen een bijzondere mix van traditioneel en modern is. Het officiële stadsmotto is niet voor niets “Wuhan, different every day!”

Bezienswaardigheden in Wuhan

Met zo’n 10 miljoen inwoners is Wuhan immens, en door de aanwezigheid van zware industrie is de stad industrieel van aard. Dat zie je goed aan één van de voornaamste bezienswaardigheden, de First Yangtze River Bridge. Een megalomane stalen constructie uit 1957, die op dat moment de meest oostelijke brug over de Yangtze was. De dubbeldekse brug bestaat uit een spoorbaan, waar de Beijing-Guangzhou treinverbinding over gaat, en een dubbele autobaan met voetgangerspaden aan beide zijden.

De brug loopt van Turtle Hill in Hanyang naar Snake Hill in Wuchang. Als je de brug opgaat in Hanyang, kun je de lift naar boven nemen (¥2), en goed zien hoe de brug van binnen ook communistisch van aard is: beelden van noeste arbeiders en een schilderij met Mao Zedong sieren de lifthal. Vervolgens kun je de brug overlopen, en daarmee de gehele breedte van de Yangtze Rivier (1.6 km). Aan de andere oever kom je dan uit in Wuchang, bij één van Wuhans’s andere voorname bezienswaardigheden.

Wuhan poogt zich erop dat de Yellow Crane Tower een geschiedenis van 1000 jaar heeft. Hoewel er inderdaad al zo’n duizend jaar een pagode staat op ongeveer de plek waar de huidige Yellow Crane Tower staat, zijn de verschillende houten constructies door de eeuwen heen herbouwd en gerenoveerd. De laatste authentieke versie is gesloopt om de First Yangtze River Bridge aan te leggen, de huidige constructie is een replica uit de jaren ’80.

Toegang tot de Yellow Crane Tower en omliggende tuin kost ¥80. Vanaf de pagode heb je een mooi uitzicht over de Yangtze Rivier en de First Yangtze River Bridge.

Op een steenworp afstand van Snake Hill en de Yellow Crane Tower ligt Hubu Alley, een toeristische straat in koloniale stijl waar je een keur aan lokale snacks en streetfood kunt krijgen. Probeer zeker règānmiàn, noedels in sesamsaus, het traditionele ontbijt in Wuhan. Ook gebakken tofu, aardappels in pittige kruiden en een rijke variëteit aan chuànr (saté) zijn het proberen waard.

De Yangtze Rivier is wellicht Wuhan’s grootste bezienswaardigheid, en niet ver bij waar de Yangtze River Bridge in Wuchang ligt, kun je met de veerpont naar Hankou. Een enkele rit kost ¥2 en kan ook worden voldaan met de Wuhan metro kaart. Neem de pont naar Jianghan Road, Wuhan’s voornaamste winkelstraat. Deze straat bestaat uit majestueuze bankgebouwen uit begin 1900, waar tegenwoordig voornamelijk Chinese kledingwinkel in gevestigd zijn.

Met de veerpont kom je in Hankou aan op de Hankou River Bund, waar je nog veel originele gebouwen uit begin 1900 vindt. Van 1858 tot 1926 was Hankou een vrijhandelshaven, verdeeld in vijf concessiegebieden beheerd door het Verenigd Koninkrijk, Rusland, Frankrijk, Duitsland en Japan. Een groot deel van de bouw in westerse stijl uit deze concessies is verloren gegaan, maar er staan nog genoeg prachtige gebouwen uit die tijd, die het rijke verleden van dit stadsdeel tonen. Langs de rivier ligt het ruim 10 km lange Hankou Riverside Park, waar je prachtig langs de Yangtze kunt lopen.

In de straten achter de Hankou River Bund staat nog veel authentieke bouw uit de concessieperiode. Momenteel wordt er hevig geïnvesteerd in het behoud van deze unieke stadswijk, die bekend staat als ‘Old Hankou’. In de straten rondom Zhongshan Avenue, Shengli Road en Nanjing Road vind je veel van deze honderd jaar oude gebouwen in westerse stijl. Met name Lihuangpi Road is de moeite van het doorwandelen waard; deze straat is geheel gerenoveerd en je kunt er terecht in één van de vele hippe koffiezaakjes of restaurantjes.

In Wuchang ligt East Lake, met 33 km2 wateroppervlak het grootste zoetwatermeer binnen een stadsgebied in China. Sinds 2016 is het door de aanleg van de ‘Wuhan Greenway’, een netwerk van fiets- en wandelpaden door de hele stad, mogelijk om in zijn geheel rond East Lake te fietsen. Rondom het meer liggen verschillende bezienswaardigheden, waaronder het Hubei Provincial Museum en het Hubei Art Museum, de Wuhan Botanical Gardens, het East Lake Cherry Blossom Park, Mo Hill en de hoofdcampus van Wuhan University, één van de meest vooraanstaande universiteiten van China.

In Wuhan zijn vier boeddhistische tempels goed bewaard gebleven. De Guiyuan Tempel in Hanyang, Gude Tempel in Hankou, Baotong Tempel en Lianxi Tempel in Wuchang staan samen bekend als ‘De vier boeddhistische kloosters van Wuhan’. Al deze tempelcomplexen hebben hun eigen stijl en bijzonderheden.

Uitstapjes buiten Wuhan

Wuhan is het grootste logistieke knooppunt van centraal China en de hoofdstad van de provincie Hubei. De stad is daarom een handige uitvalsbasis met goede verbindingen naar bijzondere plaatsen in de omgeving.

In het stadsdistrict Huangpi, op ca. 2 uur rijden met de auto vanuit het stadscentrum van Wuhan, ligt de geboorteplaats van de mythische Mulan, in Nederland vooral bekend van de Disneyfilm. Mulan’s geboortegrond staat tegenwoordig bekend als de Mulan Culture Ecological Tourism Area, en bestaat uit Mulan Mountain, Mulan Heavenly Lake en de Mulan Grasslands. Dit gebied is een populaire bestemming voor een dagtripje of weekendje weg voor inwoners van Wuhan.

Op slechts een half uur met de hoge snelheidstrein buiten Wuhan ligt Xianning, een stad die bekend staat om haar aangename hot springs. Xianning is een populaire bestemming vanuit Wuhan voor een weekendje ontspannen in één van de vele hot spring hotels. Ook is de omgeving van Xianning uitermate geschikt voor bergwandelingen.

Op ca. 2 uur treinafstand van Wuhan vind je de steden Jingzhou en Xiangyang, twee van de grotere steden in Hubei met een rijke geschiedenis. Deze zie je onder andere terug in de intacte stadsmuren in beide steden, wat zeer bijzonder is in China.

In het westen van Hubei richting Chongqing, ligt de stad Yichang, bekend van de Drieklovendam. Tot de aanleg van de dam was de cruise tussen Wuhan en Chongqing een populaire manier om de Yangtze Rivier te bereizen. Sinds de aanleg van de dam heeft het landschap tussen Yichang en Wuhan echter aan grilligheid en schoonheid ingeboet, waardoor de meest populaire cruiseroutes tegenwoordig slechts nog van Chongqing naar Yichang gaan.

Wuhan is de stad die het dichts ligt bij Shennongjia, een prachtig natuurgebied in Hubei dat aanzienlijk minder bekend is bij (met name buitenlandse) toeristen dan bijvoorbeeld Zhangjiajie. Shennongjia is bereikbaar met de lange afstandbus of nachttrein vanuit Wuhan, en sinds 2014 met een directe vlucht naar vliegveld HPG – Hongping Shennongjia.

Vervoer naar en binnen Wuhan

Per vliegtuig

Wuhan Tianhe International Aiport is het drukste vliegveld van centraal China, en fungeert als belangrijk overstaphub voor een aantal Chinese maatschappijen. Wuhan is per vliegtuig bereikbaar vanaf alle voorname Chinese luchthavens, en een snel toenemend aantal internationale bestemmingen. Door Wuhan’s centrale ligging in China zijn zowel Beijing, Shanghai, Chengdu en Hong Kong/Shenzhen in ca. 2 uur bereikbaar per vliegtuig vanuit Wuhan.

Sinds 2012 vliegt KLM/Airfrance driemaal per week met een directe vlucht van Parijs van en naar Wuhan. Vluchten van Parijs naar Wuhan vertrekken op maandag, woensdag en vrijdag, van Wuhan naar Parijs op dinsdag, donderdag en zaterdag. De enige andere Europese bestemming die direct bereikbaar is vanuit Wuhan, is Rome. Meer informatie over tickets naar Wuhan vind je op de website van WTC.nl

Sinds 1 mei 2015 kunnen passagiers die via Tianhe International Airport reizen gebruik maken van de 72-uurs visumvrije regeling.

Met de trein

In Wuhan liggen drie treinstations: Hankou, Wuhan en Wuchang. Wuhan Station is het nieuwste en modernste station, dat in 2009 is gebouwd om druk van de oudere stations Hankou en Wuchang op te vangen. Hankou Station is bereikbaar via een gelijknamig metrostation op lijn 2, Wuhan Station en Wuchang Station via gelijknamige metrostations op lijn 4.

Door Wuhan’s centrale ligging binnen China zijn zowel Beijing, Shanghai, Chengdu en Hong Kong/Shenzhen bereikbaar in ca. 4 uur met de hoge snelheidstrein. Wuhan is de voornaamste transporthub binnen centraal China, en de regionale overheid streeft ernaar om alle voorname steden in de zes provincies die samen centraal China vormen (Shanxi, Anhui, Hubei, Hunan, Henan en Jiangxi) op 2 uur treinafstand bereikbaar te laten zijn vanaf Wuhan.

Let op: in het Chinese treinsysteem staan de stations Hankou en Wuchang als zodanig vermeld, zonder Wuhan daarbij te noemen. Dit terwijl de stations wel in de stad Wuhan liggen, en Wuhan Station dus niet de enige optie is voor treinreizigers naar Wuhan.

Met de metro

Wuhan is de vijfde stad in China met een metrosysteem. In 2004 werd lijn 1 geopend, de enige bovengrondse metrolijn in de stad. Momenteel zijn er zeven metrolijnen operatief in Wuhan.

Het metronetwerk in Wuhan wordt momenteel sterk uitgebreid, tussen 2015-2017 zijn er vier nieuwe metrolijnen geopend, en in 2018 zullen er daar nog eens vier bijkomen. Met dit uitgebreide metronetwerk zijn de drie stadsdelen Hankou, Wuchang en Hanyang steeds beter onderling bereikbaar.


Dit artikel is geschreven door Judith en is ook terug te vinden op judithinchina.com, waar zij schrijft over de bijzondere, dagelijkse dingen die je in China meemaakt. Voor bezoekchina.nl schreef Judith een aantal artikelen over Wuhan, een stad waar zij drie jaar woonde.

Wuhan bezoeken tijdens een rondreis door China?

Bezoek je Wuhan liever tijdens een georganiseerde rondreis door China? Dat kan via een van de onderstaande reisorganisaties. Tijdens een georganiseerde rondreis door China weet je zeker dat je mooiste steden en bezienswaardigheden zal bezoeken

Deel dit artikel :

Steden in China
Booking.com

Hotels Wuhan