Menu

Taobao gekte – Single’s day 11/11

vandaag is het single’s day in China (光棍节 – Guānggùn Jié). Een dag speciaal voor de vrijgezelle jongeren die trots zijn op hun vrijgezelle bestaan. De datum 11/11 is gekozen omdat het cijfer 1 in de Chinese cultuur staat voor een alleenstaand individu. 11 staat voor twee individuelen die elkaar gevonden hebben. Twee keer 11 staat voor de viering van 2 (of meer) verschillende stellen. Het grappige is dat dit ook een populaire dag is om te trouwen, in 2011 trouwden meer dan 4.000 stellen in Beijing op deze dag (normaal zijn dit er ongeveer 700 per dag). In het verleden waren er speciale feestjes voor singles op deze dag maar tegenwoordig is single’s day in China een grote marketingtool voor winkels. Inmiddels is het één van de drukste on- en offline winkeldagen van het jaar.

singles day chinaHet winkelen op

deze drukke dag gebeurt tegenwoordig voornamelijk op Taobao (Alibaba groep). Mijn collega’s en Chinese vriendinnen zijn al dagen van te voren druk bezig om uit te zoeken wat ze willen bestellen. Ze sparen hun bestellingen op en zoeken uit welke aanbieder kortingen heeft. Daarna zoeken ze uit hoe hoog de kortingscoupons zijn, sommige moet je van te voren kopen. Uiteindelijk geeft Taobao zelf ook nog een korting als je voor meer dan 200, 300 of 500 yuan koopt bij bepaalde aanbieders. De aanbieders die aan deze actie meedoen hebben een speciaal tekentje bij hun naam staan. Je begrijpt, dit kost nogal wat tijd om uit te zoeken.

Zijn ze hiermee klaar dan zetten ze alles in hun online winkelwagentje klaar en blijven op tot middernacht om hun bestelling direct te plaatsen. Wanneer het te druk is moeten ze even wachten om het vervolgens nog eens te proberen. De dames vinden dan ook daadwerkelijk dat ze geld verdiend hebben in plaats van uitgegeven, ook al zijn het vaak bestellingen ter grootte van een maandsalaris. Veel wordt op school geleverd en ik zie dozen vol met tissues voorbij komen. Wanneer ik vraag waar ze dat voor nodig hebben beginnen ze te lachen en is het antwoord: ‘ja maar het was zo goedkoop, als ik 25 pakken kocht kreeg ik er 25 gratis bij. Dat kan ik dan toch niet laten?’.

Twee jaar geleden was ik op single’s day een wandeltocht door de bergen dichtbij Ningbo aan het maken met collega’s. Toen we terugkwamen gingen we door naar de KTV (karaoke bar) de gebruikelijke manier om een gezellige dag af te sluiten. Een paar collega’s konden niet meer mee naar de karaoke want ze hadden het te druk met nog een paar lastminute bestellingen te plaatsen. Ze waren de hele dag met elkaar aan het praten over wat ze allemaal besteld hadden en werden helemaal zenuwachtig bij het idee dat ze een goede aanbieding gemist zouden kunnen hebben.

Chinese huizen en appartementen hebben geen eigen brievenbus. Op elk compound en in elk appartementencomplex staat een zogenaamde groene ‘hive box’. Dit is een algemeen kabinet met verschillende boxen waarmee je door een code in te typen je pakketje kan ophalen. Een soort van modernere versie van de postbus zeg maar. Je kan hier ook pakketjes in achterlaten om te verzenden. Wanneer deze boxen vol zijn, of de pakketen zijn te groot, worden deze in de hal voor deze boxen neergezet. Als je geluk hebt, of meer betaald hebt voor je verzending worden je goederen bij de deur afgeleverd. De weken na single’s day staat de hal compleet afgeladen vol met pakketjes en is het zoeken naar de jouwe.

Chinezen zijn gek op alles wat dubbel is, de meeste kinderen op school hebben een dubbele bijnaam zoals: hao hao, bai bai, hang hang, liu liu, guo guo. Want dat klinkt zo schattig. Maar ook dubbele getallen zijn ze dol op. 6/6, 11/11 en ook 12/12 is een belangrijke shop dag op Taobao. 15 dagen voor Chinese New Year zijn booming business voor Taobao shops. Het is gebruikelijk om cadeaus te geven rondom deze feestdag. Vooral ervoor, er is een strijd tussen sommige ouders van school om als eerste hun Chinese New Year cadeau te geven. In de zomer is er nog een speciale Sale op Taobao, op 618. Op 18 juni is JD.com gelanceerd en dit wordt elk jaar gevierd met grote kortingen aangeboden voor en door vele winkels. Samen met 11/11 is dit het grootste shopping event. Binnenkort meer over de taobao gekte.